fredag 29 juli 2011

Lazy har cushing









Tänk vad så lite kan påverka så mycket. Jag har försökt hitta svar på varför, och förskt hitta alternativa behandlingar och försökt förneka, vilket vanligtvis brukar fungera rätt bra för mig.



Men efter en lång gruvsam vår o het sommar har det så. Jag får bara acceptera det det. Lazy Good Jack har Cushing syndrome och blir inte bättre.



Jag har fått bort all vinterpäls nu, men han har lite sår runt skapet, flanken och ganascherna.



Två tänderna har trillat ut och han har den senaset veckian haft svårt att äta hö när han får gå in och sova. Däremot kissar han som aldrig förr, men det hänger ju ihop med att han dricker kopiösa mängder.


Hans hovar är sisådär, ibland tror jag att han har fång varje minut men det är som det är.


Vad är då Cushing: Det är en hormonstörning som är vanligast hos äldre individer, orsakas av att hypofysen är ur balans. Det är vanligast att Cushing orsakas av en tumör, men även genetiska faktorer kan ge upp hovet till sjukdomen. Den är kronisk och icke behandlingsbar, däremot kan broms medicin ge en viss effekt i de tidigare stadierna. För att ställa diagnos krävs ett test av hästen, dels genom att injencera kortisol i blodet samt genom ett urinprov.



Lazy uthärdade båda proverna vilket visade att han hade höga halter kalium i urinen, samt att han fortsatte att producera kortison fast han fått det injecerat. Fast Veterinären kunde kliniskt säga att han hade Cushing utan provern, men jag ville veta säkert.


Symtom på Cushing:


  • fång - vilket Lazy började få efter påsken i år, med upprepade anfall

  • hästen fäller ingen päls efer vintern - vilket han inte gjort på flera år

  • hästens fäll är långhårig, matt och lockig - Lazy s har varit matt och långhårig men inte lockig

  • viktnedgång trots full aptit och bra foder - oavsett att Bastarden ser havande ut magrar Lazy av, trots grönbete, hö nattetid o fölmix tunnar han bara ur

  • fettansamlingar på halsen och ovanför ögonen - i omgånger ser Lazy ut som om han blivit insektsbiten över ögonen

  • ökad törst och aptit - Lazy har alltid tyckt om mat, men nu kan han springa över altt och alla för att få lite mat, dricker dessutom kopiösa mängder vatten

  • ökad urinering och utökad svettning - ett par timmar i boxen är den helt nerkissad

  • hömage - just nu ser Lazy rätt okej ut om man jämför med vintertid

  • dålig ryggmuskulatur - har tappat nästan hela ryggmuskeln

  • sämre immunsystem - Lazy är hostig just nu och allmänt håglös

Genom att Lazy har en obehandlad Cushing har det lett till att han åldrats mycket snabbt vilket oundvikligen leder till en plågsam död. Om jag hade upptäckt eller förstått att det var Cushing för 2 år sedan hade jag kanske kunna stoppa upp sjukdomsförloppet några år, men det gjorde jag inte. Jag tyckte att allt hade sin naturliga förklaring. Vi har haft 2 besvärliga vintrar i rad. Han har blivit äldre bara det är naturligt, samt att hans vinterpäls inte har lossnat, men han har alltid varit långhårig.


Det närmar sig slutet och jag måste bestämma datum när det är dags att ta farväl. Usch vad det är jobbigt. Ska försöka ta lite fina kort av honom, men det känns bara jobbigt och sorgligt.


Tyvärr är det något som vi djurägare ställs inför, hur länge och till vilket pris ska vi hålla våra vänner vid liv?

Är det för deras skull eller vår?

Vad är ett värdigt liv?

Hur ska man orka med?


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar